Back | Home | Old Friendly Noise Label site

03. Hemlig ljudupptagning

Musik för astral miljö. En sådan titel skulle mycket väl kunna rymma syntbaserad meditationsmusik främst ämnad för stammisarna på Drottninggatans esoterikahandel Vattumannen. Vilken lycka då att den hemlighetsfulla Enheten för musik och melodis nya skiva istället visar sig vara en sådan uppfriskande charmbomb av retrodoftande studiofunkig instrumentalmusik!

Som ett eko från en svunnen tid inleder ”Landning i toxisk atmosfär” med pompöst 1700-tals­klinkande cembalotoner för att sedan sömlöst glida över i ett tungt groove som närmast för tankarna till en hårdkokt spion­film. Flera andra låtar bär också en starkt filmisk prägel, som lyfta ur obskyra kultrullar från sjuttio­talet där filmmusiken oftast är mycket roligare än själva filmerna.

Trots låttitlar såsom ”Koper­nikanska vändningar”, ”Sfärisk hägring” och ”Statens celestiala landvinningar” hemfaller Enheten aldrig åt någon futuristiskt kitschig rymdromantik. Samtliga av de tio tre till fem minuter långa arrangemangen är ytterst tajta och bärkraftiga, var och en med distinkt karaktär, starka melodier och utan tråkiga transportsträckor.

”Rymdbasun” och efterföljande ”Roterande kroppar” skulle lätt platsa på en hipp samling med spirituell sjuttiotalsjazz eller udda rare grooves från kvalitets­bolag som Jazzman, Stones Throw, Soul Jazz eller BBE. Genomgående håller skivan en förbluffande hög och jämn kvalité, tyngd och finess utan att framstå som överarbetad.

Mina associationer går också till samtida grupper såsom Heliocentrics, Budos Band, El Michaels Affair och Soul Jazz Orchestra, vars svängiga instrumentaler liksom Enheten ofta hämtar inspiration från forna dagars varma analoga ljudbild, liksom hyllade studiomusikgiganter som David Axelrod och de rika förråd av gammal library music som har grävts fram på senare år.

2007 släppte Friendly Noise en mp3-singel med två spår från Enhetens förra skiva Musik för stadsmiljö. Dessa drog mer åt slick och anonym storbandsbossa och även om jag personligen återvänt flera gånger till ett av dessa stycken låter gruppens nya skiva oerhört mycket mer spännande och vital.

Jag är övertygad om att Musik för astral miljö har en ljus framtid i kretsar med smak för smal funkig musik i stil med tidigare nämnda referenser. Finnes det någon rättvisa i världen är det bara en tidsfråga innan de upptäcks på bredare front, måhända efter att någon tongivande person som radioprataren Gilles Peterson eller hiphop-producenten Madlib namndroppar, samplar eller kontrakterar dem.

Men med tanke på att gruppen förefaller vara aningen skygga och ej tycks nyttja de traditionella marknadsföringskanalerna (de har exempelvis mig veterligen ingen profilsida på myspace?) kan genombrottet dröja. Kanske är de inte heller intresserad av ett sådant. Av det professionella anslaget att döma kan jag bara spekulera i att de icke namngivna upphovsmakarna bakom detta hemlighetsfulla projekt med stor sannolikhet även musicerar på annat håll. Måhända rör det sig om rena rama kändismusikers lilla lekstuga, kontrakterade på annat håll och därför ovilliga att avslöja sig? Med en sådan här pärla i garderoben lär de hursomhelst få kämpa för att bevara sin anonymitet.

 
Johan Neij

Johan Neij delar emellanåt med sig av musik han vill slå ett slag för på den egna bloggen
Jo/No’s Audio Delights och deltar även
på den kollektiva jazzbloggen Spisa


Enheten för musik och melodi kan nås på mejladressen enhetenformusikochmelodi@gmail.com