Back | Home | Old Friendly Noise Label site

06. Omslag: Rasmus Svensson

När jag sensommaren 2006 stod tillfälligt hemlös innan min flytt till Malmö tvekade jag inte att höra av mig till min nyfunne vän Rasmus Svensson. Vi delade bekanta och lärde känna varann; i och med att vi båda befann oss i samma omloppsbana som kreativa aliens – med förkärlek till snedvriden leksaksnoise och oetablerade konstnärer som levererade grälla screentryck-publikationer – var det bara en fråga om tid tills vi skulle stöta på varandra. Efter några mail fram och tillbaks om bland annat att Malmö var Sveriges personråns-huvudstad bestämdes det att jag fick stanna i familjen Svenssons sexrummare på fjärde våningen med utsikt över St Paulis kyrkogård.

Med en familj i Berlin, hemvändning från studier i Göteborg samt diverse jobbsysslor som gav rätt mycket fritid fick Rasmus utrymme att både inrätta en screentryck-facilitet uppe på vinden och mer tid att spela med Pistol Disco och egna projektet Chaos Through Programming. Det var via hans bolag Push the Button Records som jag började lära känna Rasmus Svensson. Vi verkade dela samma katalog av konstnärer som fått oss att lyfta på ett ögonbryn eller två. Dessa kreativa hjärnor som föddes ur DIY-scenen, punken och alternativa konstnärskollektiv, idoler som stavade Paper Rad, Jelle Crama, ShoboShobo, Mat Brinkman med flera. En av anledningarna till att Push The Button Records föddes var att Rasmus hade en teori om att tidningar gärna recenserade släpp om de hade ett bolag i ryggen. Hans mål var att hamna under skiv­recensionerna i Groove, men då inte under demo-sektionen. Och för att komma på de rätta sidorna i tidningen lät han bygga upp sitt PTH-imperium.

Vad gör du just nu?


- Just nu 9 november kl. 12.59, tar jag för ögonblicket en paus från att skriva bokstaven O i röd ockrafärg, och jag har tidigare badat bastu och ska strax iväg till Sverige för att köpa marmorskivor till ett lampprojekt.

Under de senaste åren har Rasmus och hans fru Hanna Terese Nilsson skapat och producerat utställningar och trycksaker. Bland annat står paret bakom publikationen PWR Paper (#1 och #2) som finns distribuerad världen över och har haft en rad etablerade och oetablerade konst­närer, formgivare och musiker som bidragit med sitt material. Rasmus läste Grafisk formgivning på HDK i Göteborg, där han även bodde en tid. I höstas flyttade de nygifta in på Norrebro i Köpenhamn där Rasmus gör utbytesår på Danmarks Designskola.

Utöver att du flyttat från Göteborg till Köpenhamn, samt gift dig, vad mer ska du göra i år?


- Flytta. Skaffa en hobby. Ägna mig åt inredning. Samt besöka Dubai.

Ett av mina roligaste musikminnen var när jag och Rasmus spelade ihop i ett avlägset industriområde i Köpenhamn. Det var i ett hus med rivningskontrakt som hade några månder kvar i nacken. När vi kom dit stod det för tillfället öppet för fria arrangörer och konstnärer som sökte större ateljeplatser. Sören från Smittekilde stod bakom kvällens line-up. Rasmus uppträdde som Chaos Through Programming och gjorde Meatloaf-remixer som sedan krämades ut genom diverse dist­pedaler och rejäl reverb. Jag minns mycket väl när första beatsen slängdes ut ur högtalarna och hur Rasmus med en enorm energi kastade sig runt i rummet. Jag sidekickade som The Noise Machine där jag på en boom-box adderade det lite mer subtila skitiga ljudet.

Innan spelningen upptäckte vi att rummet bredvid spelstället var Tal Rs studio, en av Danmarks största konstnärer. Det var lustigt att stå och föra oväsen samtidigt som det hängde 2 x 2 meter stora Tal R-kollage i rummet bredvid. Känslan var enorm, att se dessa gigantiska tavlor och alla hans pennor, pappersurklipp och färgtuber utspridda i rummet. Vi avslutade den lyckade kvällen med att märka byggnaden med rosa sprayfärg: min första och enda tagg.

Efter Chaos Through Programming kom Smycken och PWR. Dina två senaste projekt är något av det bästa jag hört och jag hoppas på mer material i framtiden. Vad händer på musik­fronten idag? Vad händer härnäst med Smycken, PWR och Pistol Disco som du numera är en del av? Och berätta om Die neue Mythologen!

- Om en vecka släpper Smycken en split-12″ med Viking Jews på Release The Bats! Och en ny kassett är på väg på det amerikanska bolaget Demo/Forever, Portland, Oregon. Pistol Disco arbetar hårt och decentraliserat på ny musik. En skiva kommer snart. PWR är lite vilande just nu. Kanske kommer det under ett annat namn. Kanske även i ett annat utförande. PWR kanske uppstår. Mytologerna är en ljus­skygg grupp samtids­kommentatorer som jag inte kan gå närmare in på. Dock kan jag säga att även här är aktiviteten febril – även om det ser lugnt ut på ytan. Det är bara en av de strategier Mytologerna använder för att förvirra.

Rasmus har alltid haft ett lite extra gott öga till kosmiska fenomen och ockultism i sina krea­tioner. Bilderna innehåller en salig variation av referenser, allt­ifrån de egyptiska pyramidernas mysterier, Memphis-gruppen, uni­versums svarta hål till 1980-talets dåliga uppfinningar och glömda / bortträngda trender. Samtidigt som Rasmus drar med det förgångna har han ett skarpt sinne för det sam­tida och kommenterar nuet på sitt eget speciella sätt. Den vackra och bisarra blandningen gör hans bild- och formspråk till något man rela­terar till; ibland med förskräck­else och ibland med glädje, be­roende på betraktarens upplevel­ser av 80-talet och den tidens rådande trender. Av omslaget till Friendly Noise #10 får jag inget än bara goda minnen till mina gamla Mr Music-kassetter från 80-talets slut.

80-talets närvaro är väldigt passande nu när jag sitter och blickar ut över ett mörkt november-Malmö. Staden har gått från att vara en hård, ovänlig knegarstad, med ett knapert kulturutbud och en plats man gärna flydde ifrån i samma ögonblick man slukat sista smörgåstårtan på den egna student­skivan, till att idag vara en stad med ett musikutbud större än någon­sin, med kreativa små verk­städer och en scen för alternativ kultur- och konst som har rotat sig. Vinden har vänt och det kanske inte är ett sammanträffande att just väder och vind format Rasmus Svensson?

Cindy Lee


Cindy driver galleriet KRETS på Kristianstadsgatan 16 i Malmö.